Montázskészítés Photoshopban

Montázs PhotoshopbanEz alkalommal az űrhajózás témakörében mozgunk és készítünk el egy térhatású montázst.

Az alapanyagok

Kiindulásként két képet használunk fel: az első a világhálóról letöltött fotó, amely az Apollo 11 kilövésén készült, a másik egy szűrő képe, amit otthoni körülmények között is könnyen reprodukálhatunk.

Montázskészítés PhotoshopbanElső lépésként az alapanyagokat összehozzuk megfelelő méretűre. Ehhez előbb közös képre kell tenni őket, majd átméretezni a képeket. Mivel a nagyítást pixeles képek esetén célszerű kerülni, a nagyobb méretben rendelkezésre álló képet – a szűrőt – kicsinyítsük le a rakéta méretéhez.
Ezután a szűrőt ki kell vágnunk, törölve a hátterét és a belsejét egyaránt. Mivel a hátteret szándékosam homogénnek választottuk a fotózás során, ezt utólag a varázspálca eszközzel könnyedén kijelölhetjük. Hasonlóan jó eredményt ad a mágneses lasszó használata is, hiszen a szűrő sötét kerete kellően nagy kontrasztot biztosít a világos háttérrel. Sőt, ebben az esetben – mivel tudjuk, hogy a szűrő eredetileg szabályos kör – használhatjuk az ellipszis kijelölő eszközt is.
Ha egy-két helyen a tárgy saját árnyéka miatt gondunk adódna a kiválasztással, akkor sincs semmi baj. Ilyenkor célszerű átváltani gyorsmaszk módba az eszköztár alján található gomb segítségével, majd ecsettel korrigálni a pontatlanságot. Ha ezután visszatérünk normál módba, már a megváltoztatott kijelölést kapjuk vissza.
Ha már szűrő átlátszó, a következő lépés a rakétás fotó „bedöntése” volt. Ehhez először is megfelelően nagyra kell venni a képet az Image > Canvas Size paranccsal. A munka során sok helyre lesz szükség, így 200%-ot adjunk meg új méretnek, ügyelve rá, hogy a háttérszín fehér legyen, hiszen azzal tölti ki a Photoshop az újonnan megjelenő részeket.
Ezután a téglalap kijelölő eszközzel jelöljük ki a rakéta képét, majd az Edit > Free Transform parancs következik: a Ctrl billentyűt lenyomva tartva a keret sarkait egyenként, egymástól függetlenül húzhatjuk a helyükre. Ha valamilyen döntött paralelogrammát alkotunk, az már a ferde sík képzetét kelti a szemlélőben, de ha az oldalai a távolság szerint kicsit össze is tartanak, még hihetőbb a perspektivikus hatás.
Ügyeljünk arra a munka közben, hogy a szűrő és az alatta látható fénykép síkja azonos legyen!

Montázskészítés PhotoshopbanA retusálás

A képben a csavart az fogja adni, hogy az űrhajót „kiemeljük” a képből és kibújtatjuk a szűrőn keresztül. Ehhez azonban előbb külön rétegre kell tennünk, majd az eredeti helyéről el kell tüntetnünk. Hogy ne zavarjon a munkában, tüntessük el a szűrő rétegét, majd válasszuk a Healing Brush (javító ecset) eszközt.
Az Alt lenyomásával kattintsunk az eget ábrázoló részben, ezzel mintát veszünk a retusáláshoz, majd kezdjük el ráfesteni a rakétára. Ügyeljünk rá, hogy a mintavétel helye ne legyen túl közel a tárgyhoz, mert akkor belefuthatunk és önmagát duplázzuk sorra, ugyanakkor a kép széléhez se  merészkedjünk közel, hiszen ott elfogy a másolásra használható minta.
Mivel a rakéta majd ferdén fog állni, a csúcsánál, a kép tetején nagyobb gondot fordítsunk a retusálásra, az aljánál, a torkolattűz környékén nem kell ennyire pontosnak lennünk, hiszen ezt a rakéta jobbára úgyis takarni fogja.

Montázskészítés PhotoshopbanEzután ismét nyissuk meg az eredeti Apollo 11-et ábrázoló képet, majd vigyük át a képünkre. Akárcsak az imént, most is adjuk ki az Edit > Free Transform parancsot és döntsünk be a képet a már kiretusált változatnak megfelelő módon. Ezután a tőlünk távolabb eső sarkait megfogva kicsit „emeljük meg”, hogy másik síkban álljon, mint az imént. csak ezután hagyjuk jóvá a transzformációt.
Megtehettük volna, hogy a már egyszer megdöntött réteget másoljuk le és alakítjuk tovább, az viszont gyengébb minőségű eredményt adna, hiszen a Free Transform parancsnál minden alkalommal rontunk a kép minőségén. Így, hogy az eredeti képet transzformáljuk ismét, ezt a minőségromlást a minimumra szoríthatjuk.

Montázskészítés Photoshopban

Ezután hozzuk át még egyszer a rakétát, forgassuk el kb. 15 fokkal, majd következik az eltüntetés másik fele: a háttérből már kitöröltük a rakétát, most a rakéta körül kell megtisztítanunk a terepet és törölnünk a hátteret. Mivel itt ténylegesen átlátszónak kell lennie az eredménynek, de nem szeretnénk, ha egy meggondolatlan művelet jóvátehetetlen hibát okozna, a rétegmaszkok segítségéhez fordulunk.
Hozzunk tehát létre egy új maszkot a rakéta rétegén a Layers paletta alján található kis ikonnal. Ezután vegyük az ecsetet és válasszuk feketére a festőszínt.
Kezdjük el körbefesteni a rakétát. Mivel a teljes hátterét el kell tüntetnünk, a maszkon csak a rakéta kontúrja lesz fehér, minden más fekete. Ha a csúcstól indulunk, akkor érdemes kemény peremű ecsetet választani, hiszen itt éles a kontúr. Lejjebb haladva azonban hamar szembesülünk az első problémával: a rakétatest mellett a kicsapó füst nem rendelkezik könnyen megfogható körvonallal.
Ilyen esetekben érdemes a maszkon a lágy peremű – és lehetőség szerint nagyobb sugarú – ecsetet használni, mivel ez finom átmosódást biztosít a tárgy és a háttér között.
Miután nagyjából körberajzoltuk a rakétát, a háttér többi részét is be kell fessük feketére. Ehhez használhatjuk a festékesvödröt is, de akkor ügyelnünk kell rá, hogy az az eredeti terület színei alapján dolgozik, így a lágyperemű ecsettel húzott vonal mentén mindig lesz egy vékony sáv, amit kihagy.
Végül a maszk alja el kell takarja a rakéta alját, hogy úgy tűnjön, mintha a szűrő kerete mögött lenne. Ezt nem az ecsettel oldjuk meg, hiszen sokkal gyorsabb és egyszerűbb a már körülvágott szűrő kontúrját felhasználni erre a célra. A Layers palettán a Ctrl lenyomása mellett kattintsunk a szűrő rétegére – ezzel betölthetjük annak a rétegnek az átlátszóságát kijelölésként. Azaz minden, ami azon a rétegen nem volt átlátszó (a szűrő kerete) az adja a kijelölést.
Ezzel továbbra is a rakéta maszkján dolgozva az így kapott kiválasztáson belül alaposan fessük feketére a rakéta alját. A teljes kitöltés nem jó, hiszen felül már nem akarjuk, hogy a maszk takarjon. Végül valami hasonlót kell kapnunk:

Montázskészítés Photoshopban

Utolsó simítások

A kép nagyja ezzel készen van, már csak egy-két apróság van hátra. Hihetőbb lesz a kép, ha árnyékokat alkalmazunk. Előbb a szűrőre tegyünk egy enyhe vetett árnyékot. A Layers paletta Effect ikonjával adjuk ki a Drop Shadow parancsot, majd állítsuk be az árnyékot. Ha kell vegyük halványabbra (a példában mindössze 50% Opacity-t használtunk).
Ezután másoljuk át ezt az árnyékot a rakétára is: ehhez elegendő a Layers palettán a szűrő rétege alatti Effects pontot megfogni és áthúzni a rakéta rétegére. Az így átmásolt árnyék pontosan azonos beállításokkal bír, ez azonban számunkra most nem megfelelő, hiszen éppen azt akarjuk elhitetni a szemlélővel, hogy a rakéta kiemelkedik a szűrő síkjából.
Ezért az árnyékot el kell választanunk a rakétától a Layer > Effects > Create Layer paranccsal. Ezzel önálló réteg jön létre az árnyékból. Ezután ezt az árnyék réteget, kell a Free Transform paranccsal bedöntenünk úgy, hogy az eredeti kép síkjába kerüljön.
Mivel nem szeretnénk, ha az árnyék a fotón kívül is vetülne, kattintsunk a fotó bélyegképére a Ctrl lenyomása mellett, betöltve ezzel a körvonalát kijelölésként, majd rendeljünk az árnyék rétegéhez rétegmaszkot (a paletta alján a maszk ikonra kattintva).

Montázskészítés Photoshopban

Mivel az árnyék másképp vetül a fotóra és másképp a szűrő peremére, át kell alakítanunk a perspektíváját. Kattintsunk a Crtl lenoymása mellett a szűrő rétegének bélyegképére, hogy a körvonalát kijelölésként betöltsük. Majd a sokszög lasszó eszközzel vagy a téglalap kijelölő eszközzel a Shift+Alt lenyomása mellett jelöljünk ki egy akkor területet, amely bőven magába foglalja  az árnyék szűrőre vetülő részét. Nem kell pontosan dolgozzunk, sőt, valamivel nagyobb területet jelöljünk ki, így az árnyék lágy, elmosódott széle is biztosan benne lesz a kijelölésben. Ügyeljünk rá, hogy a Shift+Alt kombinációt előbb nyomjuk le, mint az egér gombját, mert így kapjuk a két kijelölés közös területét. Az árnyék kijlölt darabját az Edit > Free Transform paranccsal döntsük meg, hoogy illeszkedjen a szűrő peremének perspektívájához. Ha jóváhagytuk a transzformációt és megszüntettük a kijelölést, a radír eszközzel óvatosan radírozzunk le minden olyan részt, ami esetleg túllóg a szűrő peremén.

Montázskészítés Photoshopban

A központi mondanivalót kiemelendő, elszürkítjük a fotót a szűrőn kívül. Kattintsunk a szűrő rétegére, majd a varázspálcával kattintsunk a szűrőn kívülre, ezzel kijelölve az átlátszó hátteret. Ezután hozzuk létre az Adjustment Layert, azaz korrekciós réteget: a Layers paletta alán található kis legördülő menüből válasszuk a Hue/Saturation pontot. A korrekciós réteg azonnal felveszi maszkként az aktív kijelölést. Az Adjustments (CS6 változattól Properties) panelen állítsuk alacsonyabbra a Saturationt, ezzel csökkentve a színek telítettségét és elszürkítve a fényképet. A maszk csak a szűrő területén kívül engedi hatni az elszürkítő hatást, így belül eredeti színeiben láthatjuk a képet.

Montázskészítés Photoshopban

Ez a Photoshop tutorial a Fontoló Stúdió tananyagai, oktatóanyagai közül való. Copyright 2012.