Kovácsoljunk szűrőt Photoshophoz!

FilterForge Photoshop plug-inA Photoshopban a határtalan lehetőségek talán leginkább a szűrők használatában csillannak meg. Már a gyári szűrők sokasága is rengeteg lehetőséget kínál, nem is beszélve a több ezer letölthető bővítményről – de mi lenne, ha magunk is készíthetnénk szűrőket?

A Photoshop bővítményei (a plug-inek) éppen azért nagyszerűek, mert bárki fejleszthet ilyet az alapprogramtól függetlenül, feltéve persze, hogy ez a „bárki” jártas a magas szintű, objektumorientált programozásban és alaposan áttanulmányozza a Photoshop plug-in fejlesztő dokumentációt, ami bizony nem tartozik a könnyed irodalom műfajába. Azoknak az egyszerű halandóknak, akik nem járatosak a programozásban, az Adobe programozói készítettek egy kis játékszert: a Filter Factory nevű bővítmény – ahogy neve is jelzi – tulajdonképpen egy szűrőgyár, azaz egyedi szűrőket készíthetünk a segítségével. Ez, bár az alapértelmezett telepítésnél nem kerül fel, könnyedén telepíthető a Photoshop lemezéről.
A Filter Factory ugyan alkalmas arra, hogy saját szűrőket kreáljunk komolyabb programozási tudás nélkül, de azért ennek is van egy saját „nyelve”, pontosabban egy egyedi szintaxis, amivel meg kell adnunk azt a képletet, ami a szűrőnk motorja. Bár a Filter Factory sok függvényt ismer, így is elég komoly korlátokba ütközünk, ha komolyabban elkezdünk kísérletezni vele.

 A Filter Forge és a Photoshop

A Filter Forge egy különleges program, tulajdonképpen olyan fejlesztőkörnyezet, ahol programozás és különleges szintaxis tanulása nélkül készíthetünk képmanipuláló szűrőket, méghozzá elég komoly eredménnyel. Bár Photoshop bővítményként is működtethető, a Filter Forge önálló alkalmazás, amely képes egyedi szűrők létrehozására és alkalmazására, méghozzá elég nagy szabadságot biztosítva a kreativitásnak.
A „bármit lehet” néha azonban túl sok – éppen ezért aki csak egy bizonyos feladatra keres megoldást, az is bátran tallózhat a Filter Forge 9161db(!) különböző, kész szűrőjéből (bár könnyen lehet, hogy ez a számadat ebben a pillanatban már túlhaladott). Itt sok olyan megoldást is találhatunk, amire álmunkban sem gondoltuk volna, hogy ilyesmire szűrő képes lehet.
Természetesen a Filter Forge üzleti szoftver, így ha használni akarjuk, meg kell vásárolnunk. De azért akad itt is számos lehetőség. Először is 30 napig ingyenesen kipróbálhatjuk, ez alatt az idő alatt semmilyen megkötés nincs, a program a teljes funkcionalitást nyújtja. Ha elég lelkesek és leleményesek vagyunk, és a saját magunk által készített szűrőket megosztjuk a program honlapján, és azok elég jól sikerültek, akkor a fejlesztők megajándékoznak egy ingyenes tiszteletpéldánnyal. Persze a több, mint 7000 szűrő mellett már nem könnyű újat kitalálni.
A másik lehetőség a filterforge.com oldalról letölthető ingyenes szűrőcsomagok, azaz Freepackek. Ezek a készítők által egy-egy témakörben összeválogatott szűrőket tartalmaznak, csomagonként hetet. Jelenleg (cikkünk írásának pillanatában) 4 ilyen csomag tölthető le, de a cég további hármat ígér a közeljövőben.
A Freepackek segítségével megismerkedhetünk a Filter Forge lehetőségeivel és kezelőfelületével, sőt még a szűrőszerkesztőt is kipróbálhatjuk, igaz elmenteni nem tudjuk kísérletezésünk eredményét.

 A kezelőfelület

FilterForge Photoshop plug-in

A Filter Forge ablaka alapvetően három részből áll: bal fenn találjuk a megfelelő filter kiválasztására szolgáló listát, itt az egyes szűrők kategóriákba rendezve jelennek meg. A bal alsó részben találjuk a filter beállításait: itt szabályozhatjuk a szűrő egyes tulajdonságait. Persze ennek a panelnek a tartalma mindig attól függ, hogy az adott filter tervezője milyen vezérlőket definiált.
Végül a legnagyobb területet az előkép foglalja el, ahol vagy az alapértelmezett képen (mentőöv) vagy az általunk betöltött fotón láthatjuk az eredményt.
Itt a listából kiválasztva a megfelelő szűrőt, beállítva a tulajdonságait azt alkalmazhatjuk, majd Save Image As gombra kattintva elmenthetjük, ha pedig plug-inként használtuk, akkor az eredménnyel visszatérhetünk a Photoshopba.
Emellett van egy másik, legalább ennyire fontos ablak: a szerkesztő. Ezt a jobb felső sarokban található Filter Editor gombra kattintva hozhatjuk elő. Ilyenkor a program megkérdezi, hogy az éppen aktív szűrőt akarjuk-e módosítani (Edit this filter) vagy újat akarunk létrehozni (Create a new filter). Első lépéseinket érdemes a meglévő filterek szerkesztésével kezdeni, itt ugyanis láthatjuk, hogy egy-egy filter hogyan épül fel és ötletet meríthetünk belőlük.

FilterForge Photoshop plug-in

Itt balra fent az éppen aktuális elem előképét láthatjuk, míg alatta a hozzá tartozó paramétereket találjuk. Középen grafikusan jelenik meg maga a szűrő, itt végezzük a tulajdonképpeni programozást, míg a jobb szélen találjuk a komponenseket, amelyeket a középső szerkesztőmezőre húzva építhetjük fel a filtert.

 A lehetőségek

A Filter Forge segítségével alapvetően két szűrőtípust gyárthatunk: olyat, amely a meglévő képet módosítja és olyat, amely teljesen önálló, új mintázatot vagy textúrát hoz létre. A program erőssége egyébként ez utóbbi típusú filterek készítése, mivel a kétdimenziós számítások mellett számos 3D funkciót találunk benne, a csillogástól a felületminőség beállításáig.
Amikor elkezdjük felfedezni a Filter Forge komponenseit és lehetőségeit, látni fogjuk, hogy számos olyan komponens található benne, amelyek pontosan vagy egész jó közelítéssel megfeleltethetők a Photoshop egyes parancsainak. Példaként emelném ki a Photoshop Clouds filterét és a Filter Forge Perlin Noise komponensét, amelyek azonos elven működnek. Csakhogy amíg a Photoshopban semmilyen beállítható paramétert nem találok a Clouds szűrőhöz, addig itt részletesen szabályozhatom a megjelenését. Emellett a Photoshop számos szűrője méretfüggő – más eredményt kapunk egy kis- és egy nagyfelbontású képen. A Filter Forge nem függ a felbontástól, sőt a Seamless Tiling kapcsoló bekapcsolásával automatikusan „varratmentes” mintát kapok, azaz a kép úgy illeszthető önmaga mellé, hogy nem látszik az illesztés vonala.
További előny a Filter Forge esetében, hogy nagyon jól támogatja a 3D modellezést, pontosabban „konyhakész” textúrákat lehet vele készíteni a 3D modellező programokhoz. Nem csak a felületmintákat lehet létrehozni a programmal, hanem különböző dombortérképeket is (diffuse, bump, specular és normal mapek), amelyeket a megfelelő fájlformátumban exportálva felhasználhatunk a 3D-s programokban. Szintén a 3D-s projektek fejlesztését támogatja a 16 és 32 bites képek kezelése.
Ezeknek a lehetőségeknek megfelelően a Filter Forge három változatban létezik: a Basic lehetővé teszi a több ezer filter kipróbálását és használatát, de új szűrőket nem alkothatunk vele. A Standard szinte mindent tud, amire a legtöbb felhasználónak szüksége lehet, míg a Professional változat tartalmazza a 16 és 32 bites képfeldolgozást, valamint a dombortérképek készítésének lehetőségét.

 A komponensek

A jobb oldalon találjuk tehát a komponensek gyűjteményét (ha nem jelenne meg, kattintsunk az ablak tetején a Components gombra). Ez alatt a komponensek tematizált csoportosítását találjuk, az All tartalmazza az összes komponenst, amelyek pedig lejjebb jelennek meg az ikonokkal.
A szükséges komponenst kiválasztva azt a munkaterületre húzhatjuk. Ha már legalább két komponensünk van a munkaterületen, akkor azokat összeköthetjük: minden komponens jobb oldalán található egy kis nyíl, erre kattintva, majd az egeret húzva ezt hozzácsatlakoztathatjuk egy másik komponens bemenetéhez. A bemeneteket a komponensek bal oldalán találjuk, különböző színekkel jelölve.

FilterForge Photoshop plug-inBár tematikusan egy tucatnyi kategóriába sorolva találjuk a komponenseket, fajtájukat tekintve tulajdonképpen csak három féle van – ezeket a színük alapján tudjuk megkülönböztetni. A zöld elemek a leképzők (Map), a kékek a görbék (Curve), míg a szürkék a vezérlők (Control).
A zöld komponensek feldolgozzák vagy éppen előállítják a képeket. Néhány leképző önmagában is megállja a helyét, azaz bemenet nélkül is képes valamilyen képet, mintázatot létrehozni (például a Bricks – téglák vagy Checker – sakktábla), míg mások csak úgy értelmezhetők, ha a bemenetükre egy képet küldünk és azt változtatják meg (például Blur – életlenítés vagy Levels – szintbeállítás). A zöld komponensek kimenetét csak másik komponens zöld bemenetére köthetjük.
A kék komponensek a görbék. A segítségükkel különböző függvényeket állíthatunk elő vagy módosíthatunk. Ezek a függvények önmagukban nem állnak meg, azaz nem tudnak képet alkotni, de alakíthatják, formálhatják a leképzést, azaz a zöld komponenseket. Például a Photoshopból is ismerős gradációs görbéhez hasonlóan itt is a görbékkel változtathatjuk egy kép gammaértékét, világosítva vagy éppen sötétítve a képet. A kék komponensek kimenetét csak másik komponens kék bemenetére köthetjük.
A szürke komponensek teszik lehetővé, hogy a felhasználó módosítsa a filter paramétereit. Ezek a vezérlők lényegében a programokból már jól ismert kezelőfelületi eszközöket jelentik: csúszka, adatbeviteli mező, kapcsoló stb. Ezek a beállítási lehetőségek jelennek meg a filter felhasználása közben a Filter Forge ablak bal alsó sarkában. Ezeket másik komponens szürke (néhány esetben zöld) bemenetére köthetjük őket, saját bemenetük pedig nincs.
A szürke vezérlőkhöz tartozhat még egy különleges komponens, amivel konvertálhatjuk a vezérlő értéktartományát egy általunk választott tetszőleges tartományba. Például a csúszka komponens alapvetően 0–100 között állítható be. De mi a helyzet, ha nekünk 1–20 között van szükségünk értékekre? Itt lép be a Use remapping kapcsoló, amellyel megjelenik a konvertáló elem a vezérlő és a vezérelt komponens között, ami átalakítja a csúszka értékét tetszőleges tartományra.
A Result (eredmény) nevű komponens szintén különleges csak egy lehet belőle és már induláskor ott találjuk a munkaterületen. Természetesen arra szolgál, hogy a végeredményt ide csatlakoztassuk, ez lesz a filterünk eredménye.

 Szerkesszünk saját filtert!

A program jobb megismerését mi sem segítheti jobban, mint egy minta filter elkészítése. Első példánk egyszerű terepszínű mintázat. A program elindítása után kattintsunk a Filter Editor gombra és válasszuk a Create a new filter (új szűrő létrehozása) pontot.
A megjelenő szerkesztőablakban egyelőre csak a Result (eredmény) komponens látszik, benne piros felkiáltójel figyelmeztet arra, hogy egy szükséges bemenet most még üres. A komponensek listájáról (ha nem látnánk, a Components gombra kattintva megnyithatjuk) válasszuk a Noise kategóriát, azon belül a Perlin Noise ikont és húzzuk ki a munkaterületünkre. Ezután a zöld kimeneti nyilára kattintva húzzuk azt az egérrel a Result komponens Source (forrás) bemeneti oldalába. Ekkor az eredmény egy ködös maszat, amit a bal felső sarokban látható előképen is megfigyelhetünk.

FilterForge Photoshop plug-in

Ez a köd önmagában még nem elég, meg kell növelnünk a kontrasztját, hogy egybefüggő foltokként jelenjenek majd meg a különböző színű részek. Ehhez – úgy, hogy a Perlin Noise az aktív komponens – a bal alsó részben lévő beállításokat adjuk meg. A Contrast csúszkát felhúzva 100-ig, máris a kívánt eredményt kapjuk. Hogy a foltok minél kevésbé legyenek cirádásak, csökkentsük le a Roughness (durvaság) értékét nullára. Lejjebb a Scale segítségével méretezhetjük, a Strech csúszkával nyújthatjuk, az Angle értékével pedig forgathatjuk a mintázatot. A nagyobb Details beállítás aprólékosabb részleteket ad, míg a kisebb elmosódottabb képet, bár a maximális kontrasztnál ezt a különbséget nem fogjuk látni. A Variaton csúszka tölti be a véletlengenerátor szerepét. A Scale értékének 170-et válasszunk, a többit hagyjuk alapértelmezetten.
Bár sok mindent szabályozhatunk a különféle csúszkákkal, azt mégsem tudtuk befolyásolni, hogy a fekete és fehér területek aránya milyen legyen. Ezt a Profile paraméter adja meg. Bár az alapbeállítások között találunk néhány profilt, sokkal több lehetőséget nyújt, ha egyedi profillal vezéreljük a komponensünket.
Az ablak jobb széléről, a Curves (görbék) kategóriából a Step (lépés) komponenst húzzuk ki a munkaterületre, és kössük a Perlin Noise Profile bemenetére! Rögtön láthatjuk a változást, az előképen több, lett a fehér, kevesebb a fekete. Ha azonban a Step komponens Threshold (határérték) csúszkáját mozgatjuk, egészen pontosan beállíthatjuk a fekete és fehér területek egyensúlyát.

FilterForge Photoshop plug-in

Bár ezt az értéket beállítottuk, de nem biztos, hogy ez minden feladathoz megfelelő lesz. Szeretnénk megadni a lehetőséget a felhasználónak is, hogy beállíthassa a határértéket a saját kedve szerint.
A komponensek között keressük meg a Controls kategória Slider (csúszka) tételét, majd húzzuk a munkaterületre és kössük a Step komponens Threshold bemenetére. A Slider tulajdonságai között adjuk meg a nevét (ez fog szerepelni a kész szűrő beállításai között) és a kiindulási értéket. A példában ez 60.
FilterForge Photoshop plug-in

A forma már megvan, ideje kiszínezni. Ezt megtehetjük a Perlin Noise beállításai között, ahol az első két mező, Noise (zaj), illetve Background (háttér) felirattal két színválasztó: itt adhatunk meg tetszőleges színeket az alapértelmezett fekete és fehér helyett. Noise színnek válasszunk R15 G55 B35 sötétzöldet, míg háttérnek R35 G15 B5 sötétbarnát. A kiválasztott színek rögtön megjelennek a mintázaton. Sajnos azonban ez kevés, kellene hozzá még egy sárga is.
Hozzunk tehát létre még egy Perlin Noise komponenst és állítsuk be ugyanazokat az értékeket, mint az előzőnél, két kivétellel: a színeknél válasszunk fekete Noise és R185 G145 B60 Background sárgásbarna színt, a Variation értékének pedig bármi mást, mint a másiknál. Ha a másolás/beillesztést választjuk, akkor eleve ugyanazokat a beállításokat kapjuk.
Ennek a Perlin Noise komponensnek is a Profile bemenetére a Step görbét kössük – amint látható egy kimenetet tetszőleges számú bemenetre köthetünk.
Ezután hozzunk létre egy Blend komponenst a Processing kategóriából. Ez a komponens hivatott itt azt a célt szolgálni, amit a Photoshopban a rétegek. Két bemenete van, Foreground (felső réteg) és Background (háttérréteg), emellett beállíthatjuk az Opacity (átlátszóság) és a Mode (összhatásmód) tulajdonságokat – ezek lényegében ugyanúgy működnek, mint a Photoshopban. Hogy a mintázat jól jelenjen meg, a Foreground bemenetre kössük a sárga-fekete, a másikra a zöld-barna mintázatot, majd állítsuk a Blend komponens Opacity értékét 100%-ra, az összhatásmódját Lightenre. Ez eltünteti a fekete hátteret és meghagyja a sárga foltokat.

FilterForge Photoshop plug-in

Ne felejtsük el a Blend kimenetét a Result komonenshez kötni! Ezzel készen is vagyunk, létrehoztuk a terepszínű mintázatot készítő filterünket. Az ablak jobb alsó sarkán kattintsunk a Save Filter gombra.

További lehetőségek

Ha fejleszteni akarjuk a szűrőnket, a Perlin Noise komponensek bemenetére illeszthetünk színt megadó vezérlőt, így a felhasználó nem kell megelégedjen az általunk választott színekkel.
A kész szűrőnk a My Filters (Saját szűrők) kategória alatt jelenik meg, az ablak alján a beállítási lehetőségekkel (Settings), illetve az ajánlott beállításokkal (Presets). Itt alapértelmezettként az jelenik meg, amire a filter mentésekor állítottuk a vezérlőket. Újabb ajánlott beállítást is létrehozhatunk, ha a Settings fülön megadjuk az értékeket, majd a Presets fülön a helyi menüben (jobbra mutató nyíl ikon) kattintsunk az Add Preset parancsra.
Végül, ha igazán jól sikerült a szűrőnk, a Filter > Submit to Library (küldés a könyvtárba) paranccsal feltölthetjük a szűrőnket a Filter Forge weboldalára.

FilterForge Photoshop plug-in

Végül pedig a szűrő eredménye, a terepszín mintázat, valamint egy továbbfejlesztett változat: az álcaháló

 

FilterForge Photoshop plug-in

Az eredeti, kiindulási fotó

Végül következzék egy kis ízelítő a FilterForge szűrőkből. Mindegyiknél a kiindulási kép a mentőöv fotója (bár ez a legtöbbnél nem látszik). Az összes többi elem renderelt látvány, nem fotóból készült.

FilterForge Photoshop plug-in

Ez a Photoshop tutorial a Fontoló Stúdió tananyagai, oktatóanyagai közül való. Copyright 2012.