Photoshop CC

Photoshop CCA közelmúltban jelentette be az Adobe kreatív szoftvereinek új generációját. Bár (szinte) mindenki a CS7-es generációt várta, az új csomag a CC jelzést kapja: jelezve ezzel azt, hogy hagyományos módon nem megvásárolható már az Adobe szoftverkínálata, csak a Creative Cloud előfizetői juthatnak hozzá.

Dióhéjban: Beállítások szinkronizálása • Nincs külön Extended változat: továbbfejlesztett 3D képességek • Intelligens élesítés • Fényképezőgép-rázkódás csökkentése •Fejlesztett képméretezés • Camera Raw 8 szűrőként • Alakzatok dinamikus beállítása a Properties panelen • Automatikus perspektíva-korrekció

A legnagyobb újdonság…

A legnagyobb újdonság tehát nem műszaki jellegű, hanem az értékesítéssel kapcsolatos. Az Adobe nemrégiben szakított a „hagyományos”, dobozos értékesítéssel, azaz a szoftverek csak letölthető licenc formájában lettek elérhetők, most viszont nagyot fordítanak még ezen is: a teljes üzleti modellt változtatják meg: nem egyszer fizetünk és onnantól használhatjuk a szoftvert, amíg kedvünk tartja, hanem előfizetéses rendszerben, havi díjjal kell számolnunk. Amíg az előfizetés él, mindenből megkapjuk a legszebb, legjobb, legújabb változatot, de ha az előfizetés lejár, akkor már nem működnek a programok – még a régebbi változatokkal sem dolgozhatunk. Hogy ez jó-e, megéri-e, az nagyon attól függ, ki hány szoftvert használ az Adobe kínálatából és mennyire szerette követni a frissítéseket. Akinek csak a Photoshop kell és egy jól működő verzióval akár évekig is eldolgozgat, az most valószínűleg mélyebben a zsebébe kell nyúljon. Aki viszont sok mindent használ, 3-4 vagy még több alkalmazást, és számít, hogy naprakész legyen, az valószínűleg összességében olcsóbban jön ki. Akár így, akár úgy, az Adobe nem hagyott döntési lehetőséget: mostantól csak a Cloud létezik.

Photoshop CCKét fontos tévhitet azonban el kell oszlassak: egyrészt a szoftverek maguk nem online működnek, ugyanúgy le kell tölteni és lokálisan telepíteni kell őket, mint minden más programot. Sőt az sem igaz, hogy folyamatos online kapcsolat kellene a munkához, mindössze havonta egyszer elengedhetetlen a netkapcsolat, amikor az Adobe ellenőrzi, hogy az adott csomagnak (pontosabban az adott felhasználónak) érvényes-e még az előfizetése.

A Creative Suite csomagnak búcsút intve még egy valamitől búcsúzunk: a Photoshop Extended változattól. Illetve helyesebb lenne azt mondani: a Standard változattól, hiszen mostantól ismét csak egy Photoshop van, mégpedig az Extended képességeivel felruházva. Így minden felhasználó megkapja a 3D-s funkciókat is.

És ha már felhő: kézenfekvő volt, hogy a beállításainkat a felhőn keresztül szinkronizálhassuk. A CC használata közben (ha be vagyunk jelentkezve a Cloudba) egyszerűen feltölthetjük szinte az összes alapbeállításunkat, hogy egy újratelepítés vagy más gépre átköltözés esetén egy kattintással importáljuk őket. Preferenciák, Actionök (műveletek) ecsetek, eszközbeállítások, színátmenetek stb. – egyszóval szinte minden szinkronizálható. Csak a gyorsbillentyűk nem…

Photoshop CC

Élesség és részletek

Az egyik nagy terület, ahol komoly újdonságokat találunk, az élességfokozás és az ezzel összefüggő funkciók. Talán a legjobban várt megoldás (amelyet korábban már a CS6 bétához is beharangoztak, de a végleges változatba nem került be) a Camera Shake Reduction, azaz a fényképezőgép bemozdulásának kiszűrése.

A parancsot kiadva a program elemzi a képet és megkeresi a bemozdulás irányát és mértékét, majd ez alapján javítja az élességet. A nézőképen kis négyzet mutatja, hogy melyik legyen a lényeges terület, ami alapján a számítást elvégzi. Ezt persze átállíthatjuk, de minél nagyobb, annál lassabban megy majd a csík. A bemozdulást egy kis maszk ikonon meg is mutatja a program, illetve ha az automatikusan észlelt eredmény nem felelne meg, akkor kézzel is megadhatjuk a az irányt és hosszt – bár ez szinte biztosan eléggé pontatlan lesz.

Photoshop CC - Shake ReductionA hatás nagyon meggyőző, különösen, ha még azt is hozzátesszük, hogy a hatást akár smart filterként is alkalmazhatjuk, azaz úgy kísérletezhetünk és változtathatunk a beállításokon akár utólag is, hogy a képi adatokat nem tesszük tönkre. Persze ez sem fenékig tejfel: a Camera Shake Reduction remekül működik arra, amire való: a rázkódás hatásának kiszűrésére, de hiába is próbálnánk rosszul fókuszált, mesterségesen felnagyított vagy más okból életlen képet javítani vele, ezekre nem alkalmas.

Ha már élességfokozás, a Smart Sharpen filtert is továbbfejlesztették. Bár maga az ablak sokban hasonlít a korábbi változatra, a mögöttes motor egészen másként működik. Talán a legfontosabb különbség – amiért valóban kiérdemli az intelligens élesítés elnevezést – az, hogy az élesség növelésével nem növekszik a zaj a képen. Már eleve az algoritmus figyel erre, de ha kevésnek bizonyulna, a Reduce Noise, azaz zaj csökkentése csúszkával még finomabban szabályozhatjuk a zajt a képen. Emellett az egyéb kellemetlen hibákra, például derengő fényudvarokra és hasonló problémákra sem kell számítanunk. A kísérletező kedvű, valamint a hagyománytisztelő felhasználók kedvéért megtaláljuk a „régi” működési módot is, ha bekapcsoljuk a Use Legacy kapcsolót.

Photoshop CC - Image SizeAz intelligens élesítés megjelenik a képek átméretezésénél is: az Image Size (kép méret) parancsnál eddig is több számítási metódus közül választhattunk, mostantól a Preserve Details (részletek megőrzése) opció is elérhető itt. Ez elsősorban a nagyításhoz előnyös és élesebb, kontrasztosabb képet eredményez, mint a korábbi algoritmusok. Persze csodák nincsenek, a jó méretező algoritmust egy élességfokozás teszi teljessé, aminek az eredménye nem meglepő módon nagyon hasonlít a Smart Sharpen filterre, sőt, ha így méretezünk, akkor itt is elérhető a Reduce Noise, azaz zaj csökkentése csúszka.

Camera Raw, mint filter…

Természetesen a Camera Raw modul is megújult (enélkül már el sem tudnánk képzelni Photoshop verzióváltást). Amellett, hogy a 8-as verziószámot kapta és természetesen a legújabb fényképezőgépek nyers formátumaival is megbírkózik, egy nagyon látványos újítással találkozhatunk: átkerült a filterek közé, így, különösen, ha intelligens szűrőként alkalmazzuk, akár menet közben is, bármilyen (intelligens) rétegre alkalmazhatjuk a Camera Raw beállításokat.

Bár a Camera Raw alkalmazása intelligens objektumokra már korábban is elérhető volt, de nehézkesen és körülményesen, elég komoly megkötésekkel. Mostantól viszont könnyen és egyszerűen alkalmazhatjuk – csak bírjuk processzorral.

A Camera Raw újdonságai közül az egyik legjobb a Spot Removal, azaz a retusáló eszköz. Bár ez eddig is elérhető volt, de csak körök formájában. Mostantól ecsetként festhetünk vele, éppen úgy, mint a Healing Brush (javító ecset) eszközzel. Bár ez utóbbi még mindig több beállítási lehetőséget kínál, a Camera Raw-ban végzett retusálás nem végleges, azaz mint az összes intelligens szűrő esetében, itt is visszatérhetünk és utólag is módosíthatjuk a retust.

Ugyanezt az előnyt mondhatja magáénak a Radial Filter is, amellyel a Camera Raw módosításait maszkolhatjuk és szelektíven alkalmazhatjuk a kép egyes területeire.

Photoshop CC - Automatic UprightA perspektívakorrekció eszköztárában is megjelent az automatikus beállítás lehetősége: az Automatic Upright beállítással egyetlen kattintással egyenesíthetjük ki ferde, vagy éppen perspektivikusan torzult fotóinkat. Az automatizmus elég megbízthatóan működik, bár a hordó-párna torzítással már nem birkózik meg, viszont arra lehetőséget ad, hogy az automatikusan kapott eredményt finomhangoljuk a különböző beállításokkal.

Tulajdonságok – a Properties panel

A Properties panel már korábban is megjelent a Photoshopban, de most az alakzatrétegek tulajdonságait is beállíthatjuk itt, akár utólag is.0Photoshop CC - Properties panelElsősorban a kezelői felületek, weboldalak és hasonlók tervezésekor jöhet jól ez az új funkció. Bár eddig is rajzolhattunk vektor alapú alakzatrétegeket, de miután már létrehoztuk őket, a szerkesztésük, változtatásuk nehézkes volt. Most a Properties panelen megtaláljuk a kitöltő- és körvonalszínük mellett a körvonal tulajdonságait (vastagság, stílus, sarokbeállítások), a lekerekítést (egyszerre minden sarokra vagy egyenként) és a műveleteket (összeadás, kivonás, közös rész, kizárás). Ezekkel utólag is rugalmasan és könnyen kezelhetjük az alakzatokat, ha pedig valóban webes tervezésre használjuk a Photoshopot, lehetőségünk van az elemekhez CSS-t exportálni.

Ha nem lenne elég, hogy a Properties panel sokban emlékeztet a Flashre (vagy éppen az Illustratora vagy az Edge-re), a rétegnél megjelent az izolációs mód: kétszer kattintva egy rétegre, azt izolálhatjuk, azaz csak azon dolgozhatunk, a többi automatikusan zárolva van mindaddig, amíg ki nem lépünk ebből a szerkesztési módból.