Rányomás (Overprint)

Rányomás - OverprintA kiadványszerkesztő szoftverek használata számos lehetőséget rejt, de jó néhány beállításhoz nem árt érteni, hogy mi fog majd történni a nyomdában a kiadványukkal. Ilyen például a rányomás (overprint) beállítás is.

Amikor a rajzoló vagy kiadványszerkesztő programban egymást fedő alakzatokat hozunk létre, talán bele sem gondolunk, hogy a nyomdai kivitelezésnél a programnak „ki kell vágnia” a kitakart részt, különben a két festék egymásra nyomódásából valószínűleg valami egészen más szín születik, mint amit szerettünk volna. Ez alól van persze kivétel: ha a két terület csak közös színeket tartalmaz (és az alsó nagyobb százalékban) vagy fedő felület fekete. Ebben a két esetben nem kell kiütni az alakzatnak megfelelő lyukat. Nézzük az alábbi példát:

Rányomás (Overprint)Itt egy bíborszín mezőben ciánkék négyzetet rajzolunk. Bár a programban mindkét esetben a téglalap eszközzel dolgozunk, a nyomdai kivitelezésnél a nagyobb négyzet lyukas, így lehetséges, hogy a ciánkék mező valóban ciánkéknek látszik. Ha nem maradna ki a belseje, avagy ha bekapcsoljuk a rányomás funkciót, akkor a ciánkék négyzet nem üti ki maga alatt a lyukat, így viszont az eredmény sötétkék lesz. Ráadásul azt, hogy milyen a végeredmény, a legtöbb programban nem is láthatjuk. InDesignban és Illustratorban dolgozva be kell kapcsolnunk a View menü Overprint Preview parancsát, hogy az eredmény a képernyőn látható legyen.

Az Overprint beállítás

InDesign AttributesAkár InDesignban, akár Illustratorban dolgozunk, a rányomás beállítási lehetőségét az Attributes panelen találjuk. (Photoshopban nincs ilyen lehetőségünk, mivel a Photoshop nem vektorobjektumokkal dolgozik.) Az Attributes panelen eldönthetjük, hogy az éppen aktív objektum kitöltését és/vagy körvonalát akarjuk-e rányomásra állítani. InDesignban ezen felül a szaggatott vonalak közének (gap) a rányomását is beállíthatjuk. A beállítás mind a két programban objektum szintű, azaz az éppen kijelölt objektumhoz állíthatjuk be.

Minek ez…?

A legtöbb esetben nincs szükségünk a rányomásra. Van azonban egy technológiai ok, ami miatt bizonyos esetekben fontos: a passzerhiba, azaz az egyes színkivonatok nyomtatásának pontatlansága. Nem mindig sikerül ugyanis az egyik színnel beletalálni pontosan a másik mezőben kimaradt helyre. Bár az elcsúszás többnyire csak néhány tizedmilliméter, ez is zavaró, ha a színek között keskeny fehér sáv „világít”.

A négy nyomdafesték közül a fekete ebből a szempontból különleges. Egyrészt, mivel ezzel szedjük sokszor a szöveget, így gyakran jelenik meg vékony vonalakban (betűkben), ami különösen érzékeny a passzerhibára. Másrészt mivel a feketét bármilyen más színre rányomva gyakorlatilag nem változik a színe, továbbra is fekete marad. Éppen ezért InDesignban a [Black] színminta a Swatches panelen alapértelmezés szerint rányomásban van, külön be sem kell kapcsolnunk.

De mi van abban az esetben, ha nem ezzel a színnel dolgozunk, hanem importált képekkel?

Illustrator - Overprint BlackVektoros képek rányomása

Vektoros képek esetében (amelyek vagy eleve Illustratorból származnak vagy Illustratorban szerkeszthetők), meg kell nyitnunk a képet Illustratorban. Ellenőrizzük, hogy nincs lelakatolt réteg vagy objektum az oldalon (ha van oldjuk fel), jelöljünk ki mindent, majd az Edit > Edit Colors > Overprint Black parancsot kiadva állítsuk át a fekete objektumokat rányomásra. Ez a parancs kiválogatja a feketéket (kitöltést és körvonalat egyaránt) és beállítja rájuk az overprint tulajdonságot, míg a többi színt érintetlenül hagyja. Ha kész, csak rá kell menteni és frissíteni InDesignban.

InDesign EffectsPixeles képek rányomása

Pixeles képek esetében nem ilyen egyszerű a helyzet, mivel ezekre sem Illustratorban sem InDesignban nem tudunk rányomást beállítani, a Photoshopból pedig teljesen hiányzik ez a funkció (pixeles képeknél nem is értelmezhető). Valójában színes képek esetében nincs is rá szükségünk, csak színes háttérre kerülő szürkeárnyalatos és egybites képeknél. Ebben az esetben tesz jó szolgálatot az InDesign Effects panelje, ahol beállíthatjuk a kép összhatásmódját Multiply-ra. Ezzel gyakorlatilag ugyanazt a hatást érjük el nyomtatáskor, mintha a rányomást alkalmaznánk.

Átlátszó hátterű táblázat InDesignban

InDesignban minden objektumot áttetszővé tudunk tenni, akár külön a keretét, kitöltését és tartalmát. Kivéve a táblázatokat. A cella kitöltések esetében ugyanis nem tudjuk beállítani az átlátszóságot az Effects panelen, legfeljebb az egész táblázatra egyszerre.

InDesign táblázat

Ha azt akarjuk elérni, hogy átlátszó legyen egy-egy cellánk háttere, de nem mindegyik, akkor is az Overprint tulajdonság siethet a segítségünkre. Ahogy az egyes objektumoknál, úgy a cellák kitöltésénél is megtaláljuk ezt a beállítási lehetőséget és ezzel a végeredmény az átlátszóság hatását kelti. Ha megjósolható eredményt akarunk, akkor kitöltőszínnek feketét kell használnunk, természetesen 100-nál kisebb százalékos értékben. Ez arányosan sötétíti a háttérszíneket. Ha mást színt alkalmazunk, akkor a végeredmény nehezen kitalálható – bár az Overprint Preview nézetben ellenőrizhetjük.

InDesign táblázat